Perfekt cardiotræning med en motionscykel

Vil du gerne i lidt bedre form? Eller har der sat sig et par kilo for meget på maven, som nu skal trænes af? Så bør du overveje at investere i en motionscykel. En sådan cykel er blandt de mest udbredte og populære cardiomaskiner, som findes på markedet – hånd i hånd med løbebånd, som også er et meget populært træningsredskab.

En motionscykel er let at benytte for alle

Når du træner konsekvent på en motionscykel, træner du kredsløbet, dit hjerte og samtidig opnår du også en større iltoptagelse og et bedre kondital. Blandt fordelene ved denne form for cardiotræning er blandt andet, at den er tilgængelig for alle. Stort set alle ved, hvordan man skal cykle.

Med en indendørs kondicykel, der samtidig står fast, skal du desuden ikke koncentrere dig om balancen e.l. Du skal blot koncentrere dig om at træde i pedalerne på den mest effektive måde.

Vær opmærksom på dette, når du benytter motionscyklen

Før du påbegynder din træning på konditionscyklen, er der visse ting, du skal være opmærksom på. For det gælder om ikke at sløse med de indledende forberedelser, som eksempelvis indstilling af cyklen i den rette højde. Sløser du med hensyn hertil, kan du risikere at belaste dig selv på uheldigvis og dermed opnå skader. Samtidig kan du også være sikker på, at din træning ikke bliver ligeså effektiv, som den kunne have været med den rette indstilling.

Når du skal finde den rette højde for blandt andet sæde, handler det om, at det hverken er for højt eller for lavt. Det skal være sådan, at dit knæ er let bøjet i den mest udstrakte position.

Vær herudover opmærksom på at holde overkroppen i en fornuftig position, der hverken belaster eller er for afslappet. På den måde opnår du det bedst mulige træningspas.

Vælg den rigtige cykel

Når du går og overvejer at investere i en motionscykel, så skal du tage udgangspunkt i dine ønsker og behov til et sådant træningsredskab.

Hvis du ikke har behov for, at der er en hel masse specielle features ved din kondicykel, så kan du vælge blot at investere i en helt almindelig én af slagsen. Skal du derimod i gang med et større eller mindre genoptræningsforløb, så kan det være en rigtig stor fordel at se efter en cykel udviklet til netop dette formål – sådanne er nemlig også mulige at finde.

Hvis du måske er oppe i årene, eller har en svag rygmuskulatur, så kan du også vælge en sofacykel. En sådan model har faktisk et ryglæn, så du kan støtte ryggen, mens du træner kredsløb og hjerte samt styrker din kondital og din maksimale iltoptagelse.

Cykling skal desuden være for alle. Har du eksempelvis haft brækket ryggen, hvilket har betydet, at du ikke kan bruge dine ben i særlig høj grad længere, så kan du også investere i en armcykel. Med en sådan motionscykel, er det armene, der gør arbejdet. Men sikkert er det, at du opnår de sundhedsmæssige fordele ved denne træning også.

Elsebeth

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *