De mange fordele ved at træne ben

Der findes mange fordele ved at træne. Ikke kun ben men hele kroppen. En af de mest væsentlige fordele er selvfølgelig, at man holder kroppen sund, rask og ikke mindst styrket. Dette er blevet en prioritet for mange mennesker. Dette kan ses ud fra det stigende antal medlemmer i diverse fitness centre landet over. Der er kommet en klar definition af idealkroppen, og dette er for mange mennesker en væsentlig grund til at træne deres krop. I denne artikel vil der blive fokuseret på de forskellige fordel, der er forbundet med bentræning. Der findes mange forskellige fordele ved bentræning, og der vil derfor primært blive fokuseret på de mest væsentlige fordele.

Gode links om bentræning og træningsmaskiner:

http://bgh.dk/benpres-maskine/

http://bgh.dk/gode-benoevelser-hjemme/

http://iform.dk/traening/ben-saadan-skal-du-traene-for-at-faa-flotte-ben

Bentræning styrker hele kroppen

Mange mennesker tror, at de ved at træne ben, dermed også kun styrker deres ben. Denne påstand er dog ikke helt rigtig. Ved at træne ben, kan du også styrke andre dele af din krop. Dette afhænger selvfølgelig samtidig af, hvilken øvelse, der bliver udført i forbindelse med træningen af ben. En rigtig populær øvelse er squat. Her har man en vægtstang på det øverste af nakken og skuldrene, mens man går ned i knæ og hæver sig igen. Denne øvelse er rigtig god, da den træner stort set alle dele af dine benmuskler. Her vil man både træne lår og læg, som er de to største muskelgrupper i benene. Det er dog ikke kun benene, der bliver trænet i denne øvelse. Din mave og ryg vil også blive trænet, da enkelte muskler heri vil blive belastet. Mave og ryg musklerne hjælper dig til, at holde balancen, og vil derfor under denne øvelse være spændt. Det er dog vigtigt, at man ikke som nybegynder belaster sine muskler og led alt for meget. Det kan derfor være en god idé, at starte med lidt eller ingen vægt på stangen. En god øvelse vil være, slet ikke at bruge en stang i starten. Man kan snildt nøjes med en sportstaske med vandflasker i begge arme. Det er kun fantasien, der sætter grænser.

Få sunde led med bentræning

Vores ben skal vi bruge resten af vores liv, og det er derfor vigtigt, at vi passer godt på dem. Med bentræning kan man styrke muskler og led, og derved være funktionsdygtig i flere år. Når man lige er startet med bentræning vil i starten opleve ømhed i muskler og led. Dette er dog ikke noget dårligt tegn, men hvis ømheden ikke går væk i løbet af en uge bør man holde en pause. Koden til gode ben er moderat træning. Hvis man træner sine ben med for høj en belastning vil man i mange tilfælde gøre mere skade en gavn. Hvis man er i tvivl om, hvor meget man bør træne sine ben, og hvor høj belastning man bør anvende, kan en personlig træner være en god idé. Han eller hende vil kunne give dig information om, hvor meget dine ben kan holde til, og hvad der er sundt.

Elsebeth

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *