Find årsagerne til din søvnløshed

Rigtig mange mennesker i hele verden har dagligt svært ved at sove. Måske har de lidt af søvnløshed i mange år og måske er det først lige begyndt. Uanset hvad er der meget ofte en årsag til et, som kan findes. Årsagerne kan være mange og det kan vare lang tid før man finder ud af hvad den reelle grund til ens søvnproblemer er. Det er dog værd at prøve, for at have problemer med at sove kan have store konsekvenser for ens livskvalitet. Ens dage bliver værre da man slet og ret er mere træt. Man har ikke så meget energi, som man ellers ville have og det kan gøre, at man ikke er sig selv. Også på arbejdet vil man ofte opleve, at man ikke præsterer optimalt. Man er måske sløj og kan ikke tage de vigtige beslutninger, der er behov for. Der er dermed mange grunde til at finde ud af hvad ens søvnløshed skyldes.

Din søvnløshed kan kureres

Statistik viser, at søvnløshed i de fleste tilfælde kan kureres. Der er naturligvis visse situationer, hvor det ikke kan ske, men i langt de fleste tilfælde er der en løsning. Meget ofte starter det med helbredet. Et dårligt helbred er nemlig ofte lig med dårlig søvn. En måde, hvorpå man kan forbedre ens helbred er især ved at spise sundere og ved at bevæge sig meget. Disse to ting kan gøre, at man får det bedre forholdsvis hurtigt. En god kost er varieret og fyldt med fiber, vitaminer, protein og kulhydrater. Man skal ikke spise så meget fedt og derudover er det vigtigt, at man spiser meget varieret.

Det er dog ikke kun kosten, som kan gøre, at man kan lindre ens søvnløshed. Også motion kan have noget at sige. Har man et meget stillesiddende arbejde vil man især opleve, at man ikke får bevæget sig nok. Det kan man heldigvis gøre noget ved og der findes forskellige former for motion, som er gode. Generelt er det godt at bevæge sig, så selv en aftentur på gåben er bedre end ingenting. På den måde får man både frisk luft og man får bevæget sig. Begge ting er gode når man ønsker at komme af med sin søvnløshed.

Undgå visse ting for at komme af med søvnløshed

Ønsker du at komme din søvnløshed til livs er der visse ting, som du kan undgå. En vigtig faktor er kaffe, som har meget koffein i. Koffein gør det sværere at sove, så du bør holde dig til morgenkaffen og resten af dagen undgå at drikke kaffe. Derudover er sukker også meget ofte med til at skabe søvnproblemer. Indtag et minimum af sukker og på den måde vil du muligvis opleve, at det bliver nemmere at sove.

Et lyst rum kan også gøre, at det er sværere at sove. Derfor bør du sørge for at have mørklægningsgardiner eller i hvert fald et mørkt soveværelse. Det er også vigtigt, at holde en stabil døgnrytme og stå op og gå i seng nogenlunde på samme tidspunkt hver dag.

Elsebeth

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *